System kaucyjny – możliwe przesunięcie terminu. Co powinna wiedzieć branża gastronomiczna?

 

Jeśli korzystacie z napojów w butelkach PET lub puszkach metalowych, temat systemu kaucyjnego dotyczy bezpośrednio Was.

Pierwotny plan zakładał, że od 1 października 2025 r. każdy przedsiębiorca wprowadzający na rynek napoje w opakowaniach objętych kaucją będzie musiał pobierać kaucję od klienta i umożliwiać zwrot opakowań. Ale ostatnie komunikaty Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Minister Klimatu i Środowiska wskazują, że termin może ulec przesunięciu.

 


Dlaczego mówi się o przesunięciu?system kaucyjny 2025

Z dokumentów Rzecznika MŚP ( pismo z 7 sierpnia 2025 r. )

wynika, że:

 

 

Co to oznacza dla gastronomii?

Choć przesunięcie terminu może dać trochę oddechu, branża gastronomiczna powinna potraktować to jako czas na przygotowanie, a nie na zwłokę. Dlaczego?

 

Jak restasystemy kaucyjneuracje i kawiarnie powinny się przygotować?

1. Przeanalizuj asortyment

Sprawdź, które napoje sprzedajesz w opakowaniach objętych systemem — butelki PET do 3 litrów i puszki metalowe będą podlegać kaucji.

2. Oceń miejsce na magazynowanie

System wymaga zbierania pustych opakowań do czasu odbioru. Jeśli Twój lokal jest mały, warto już teraz zaplanować strefę magazynowania lub dostosować harmonogram odbioru.

3. Przygotuj obsługę klienta

Kelnerzy, barmani czy kasjerzy będą musieli znać zasady pobierania i zwracania kaucji. Warto opracować prosty skrypt rozmowy z klientem.

4. Współpracuj z dostawcami opakowań

Dystrybutorzy (tak jak my) mogą podpowiedzieć, które opakowania są objęte kaucją i jakie alternatywy można rozważyć.

5. Śledź zmiany prawne

Regularnie sprawdzaj komunikaty Rzecznika MŚP i Ministerstwa Klimatu, aby nie przegapić nowego terminu i szczegółowych zasad.

 

Korzyści z wcześniejszego przygotowania

Podsumowanie dla branży gastronomicznej

 


 

autor tekstuKarol to miłośnik kulinariów i pasjonat podróży. Jego fascynacja różnorodnością kulinarną i kuchniami świata sprawiła, że dołączył do zespołu firmy Tedmark. Karol dzieli się chętnie ze światem swoimi doświadczeniami i wiedzą, inspirując innych do eksplorowania smaków i rozważnych wyborów opakowań w branży gastronomicznej.