Jak długo jeszcze będzie można stosować opakowania styropianowe

 

 

opakowania

Spis treści

W 2019 roku Parlament Unii Europejskiej zadecydował o wprowadzeniu na terenie państw Unii tak zwanej dyrektywy plastikowej, która (między innymi) ogranicza użycie plastiku w tych krajach. Dyrektywa ta miała zacząć obowiązywać w 2021 roku. Wiele z państw nie zdążyło jednak przygotować odpowiednich rozwiązań ani ustaw wprowadzających takie zmiany. Wśród spóźnionych państw widnieje również Polska.

 

 

Art. 5 dyrektywy plastikowej (SUP) wprowadza zakaz obrotu 10 produktami plastikowymi przeznaczonymi do użytku jednorazowego. Objęte zakazami produkty dla gastronomii to między innymi menuboxy styropianowe, kubki styropianowe oraz plastikowe talerze, sztućce czy słomki.

Obecnie jednym z popularniejszych rozwiązań jest stosowanie opakowań styropianowych dla ciepłych dań na wynos. Przygotowana w tym roku polska ustawa wprowadzająca założenia dyrektywy unijnej, obejmuje zakazem również ten rodzaj opakowań. Co zmieni zatem ustawa, od kiedy zostanie wprowadzona i jakie mamy alternatywy dla opakowań styropianowych?

1. Do kiedy będzie można używać opakowań styropianowych

Z obecnych ustaleń krajowej ustawy wynika, że z opakowań styropianowych korzystać można jeszcze do końca roku. Wynika to z zapisów ustawy SUP. Oznacza to w skrócie, że nie tylko produkcja oraz dystrybucja tego rodzaju opakowań będzie zabroniona, ale też używanie ich. To istotna zmiana dla wielu producentów, właścicieli obiektów gastronomicznych, kawiarni i food trucków. Dotychczasowo opakowania z tworzyw styropianowych były wygodnym i tanim rozwiązaniem dla wielu.

Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna. Polska w stosunku do Unii Europejskiej opóźniła wprowadzenie zarządzeń dyrektywy już prawie o 2 lata. Kwestia kartonów i opakowań styropianowych może, więc ulec jeszcze zmianie. O wszelkich zmianach można dowiadywać się ze stron rządowych na przykład Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.


2. Jak przygotować się do zaprzestania stosowania opakowań styropianowych

Jak przygotować się na koniec opakowań styropianowych? Odpowiedź jest prosta. Jak najszybciej!

Opakowania styropianowe zostają wycofane, ze względu na trudności z ich przetwarzaniem. Opakowania z tworzyw nienadających się do recyklingu, czyli po prostu opakowania niebędące eko, mają olbrzymi wpływ na zanieczyszczenie wód światowych.

Unia Europejska przygotowując tzw. dyrektywę plastikową, ma nadzieję na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Produkty, które najczęściej zanieczyszczają morza i oceany. To nakrętki plastikowe oraz opakowania z tworzyw sztucznych.

Należy pamiętać, że brak dostępności opakowań styropianowych na rynku, może spowodować wzrost cen zamienników. W najgorszym wypadku brak produktów, może spowodować nawet przestój w gastronomii opartej na handlu potrawami na wynos.

Dlatego już teraz warto rozejrzeć się za alternatywnymi rozwiązaniami. Szczególnie ważnymi aspektami na pewno okażą się:

Na całe szczęście wielu producentów oraz wiele hurtowni opakowań, gotowych jest na wprowadzenie dyrektywy. Produkty dostępne na polskim rynku dają wiele nadziei, w kwestii łatwego zastąpienia opakowań styropianowych.

 


3. Co w zamian za opakowania styropianowe?

Oczywiście ekologiczne materiały, które nie będą szkodzić środowisku.

Świetnym zamiennikiem opakowań styropianowych są opakowania z pulpy trzcinowej, czyli tzw bagassy. Odpowiednia grubość oraz sztywność materiału powoduje, że opakowania z bagassy (takie jak menu boxy czy pojemniki do zgrzewu), nie odkształcają się, ani nie miękną pod wpływem temperatury. Nadają się do dań ciepłych oraz zimnych.

Bagassa jest materiałem 100% biodegradowalnym oraz kompostowalnym. Jest odporna na wysokie temperatury nawet do 100 stopni Celsjusza. Doskonale zachowuje ciepłość dań serwowanych na wynos. Nie ma wpływu na ich smak i ładnie się prezentuje.styro

Innym zamiennikiem opakowań styropianowych są opakowania z tworzyw EPP. Produkty z materiału EPP wizualnie bardzo przypominają styropian. Producenci opakowań z tego materiału zapewniają, że jest on ekologiczny i podlega 100% recyklingowi. Materiał zapewnia doskonałą termoizolację oraz jest wodoodporny. Klasyczny styropian jest kruchy, więc łatwo ulega uszkodzeniu. Opakowania EPP, są zdecydowanie trwalsze. Opakowania z tego tworzywa nadają się też do podgrzewania w mikrofali. Pod tym względem styropian jest o wiele mniej wygodny.

W przypadku napojów świetnie sprawdzą się dwuwarstwowe kubki papierowe. Takie kubki wewnątrz zabezpieczone są warstwą folii PE. Dzięki temu są trwałe, napój wewnątrz kubka nie ulega szybkiemu wychłodzeniu. Folia PE zabezpiecza również przed poparzeniem dłoni.

Ważne, żeby opakowania z tworzyw papierowych miały nadrukowaną informację o zmniejszonej zawartości plastiku oraz logo żółwia. W ten sposób producenci informują,że produkty te nadają się 100% do recyklingu. Takie opakowania zgodne są z unijną dyrektywą SUP. Kubki z takiego materiału nie mają wpływu na smak napoju. Produkty papierowe na rynku gastronomicznym dostępne są już od lat. Obecnie są powszechnie stosowane w większości kawiarni.

Każde z wymienionych powyżej opakowań znależć można w naszym sklepie, w zakładce Opakowania eko . Produkty z EPP oraz bagassy dostępne są w wielu wersjach: menuboxy, pojemniki do zgrzewu, pojemniki na zupę, talerze. W przypadku kubków papierowych w sklepie dostępne są kubki stworzone wyłącznie z papieru, również dostępne w zakładce — opakowania eko oraz kubki papierowe laminowane folią PE, które znaleźć można w zakładce Opakowania na dania i desery -> kubki papierowe.

Wszystkie proponowane produkty są wysokojakościowe. Odpowiednie jednakowo dla dużej lub małej gastronomii oraz food trucków. Z materiałów stuprocentowo ekologicznych.

Jeśli masz pytania, które chcesz zadać. Dział obsługi klienta Tedmark, chętnie na nie odpowie. Zapraszamy na nasz chat lub do zakładki kontakt .

 


O autautor tekstuorze:

Patrycja, to ekspertka ds. mediów społecznościowych i rynków e-commerce. Specjalizuje się w wykorzystywaniu nowych trendów rynkowych w handlu produktami dla gastronomii. Interesuje się również fotografią produktową, która pomaga w kreowaniu atrakcyjnej wizualizacji naszych opakowań. Poza tym, zgłębia wiedzę dotyczącą ekologicznych rozwiązań, wspierająć firmę w promowaniu świadomych, ekologicznych opcji w branży opakowań gastronomicznych.